Könyvek

Vannak dolgok, amelyek megszületésekor saját létrehozója sem tudja, hogy amit megalkotott az idővel egy komoly értéket képviselő, páratlan és különleges kordokumentum lesz. A most következő rendhagyó bejegyzés sorozatban egy ilyen egyedi emlék segítségével mutatok be, egy I. világháború előtti, különleges tengeri utazást. Se könyv, se kiadó, se író csak egy haditengerész és az ő képeslap gyűjteménye.

S.M.S. Zrínyi csatahajó
Az S.M.S. Zrínyi hadihajón szolgáló tengerész
S.M.S. Zrínyi csatahajó

 

1914 tavaszán az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének három hadihajója, az S.M.S. Viribus Unitis, az S.M.S. Tegetthoff és az S.M.S. Zrínyi, valamint a hozzájuk tartozó torpedóhajók egy kicsivel több, mint két hónapos cirkálóútra indultak Pulából. Ez volt az I. világháború előtti utolsó földközi-tengeri hajóút.  A Zrínyi csatahajón akkor 30 tiszt és 860 fős legénység szolgált. Köztük volt Bodó Mihály haditengerész is, aki szegedi édesanyjának és menyasszonyának amolyan úti emlékként színes képeslapokat vásárolt. Mindenhol ahol haditengerészként járt és mindenhol amerre az S.M.S. Zrínyivel  hajóztak. A több mint két hónapos utazás végére így, egy több mint 90 darabból álló gyűjtemény jött létre.

Trieszt
Trieszt
Portorose (ma Portoroz)

A képeslapok közül volt, amiket annak rendje és módja szerint el is küldött édesanyjának Bodó Mihálynénak Szegedre a Tabán utcába, vagy éppen menyasszonyának Budai Veronikának ugyancsak Szegedre. Voltak azonban olyanok is, amelyeket csak az élménybeszámoló során, amolyan „illusztrációnak” használt, vagy éppen jegyzetekkel látta el. Egy kivétel van a gyűjteményben, mivel azt a képeslapot maga Bodó Mihály kapta egy társától, Fülöp Józseftől aki az S.M.S. Árpád csatahajón szolgált. A z összegyűjtött képeslapokat aztán Mihály, egy korabeli albumba fűzte az alábbi megjegyzéssel:

Bodó Mihály bejegyése

„Emlékül az 1914.III/31.- VI/5. út a Földközi tenger körül a „Zrínyi” hadi hajón.

Bodó Mihály haditengerész, Pola”

Pirano (ma Piran)
Pola (ma Pula)
Fiume (ma Rijeka)
Fiume – Deák Ferenc utca (ma Rijeka)

A trieszti Stabilimento Tecnico hajógyárba 1908. november 15-én kezdték meg az S.M.S. Zrínyi csatahajó építését. Közel két év munka után 1910. április 25-én ünnepélyes keretek között bocsájtották vízre Triesztben, majd az utómunkálatokat követően 1911-ben készült el végleg. 1911. november 22-én állították szolgálatba.

Cirkvenica (ma Crikvenica)
Zara (ma Zadar)
Zara (ma Zadar) panorámaképeslapon

Az S.M.S. Zrínyi az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének egyik Radetzky-osztályú csatahajója volt. A 131 méter hosszú, 25 méter széles és 14.500 tonnás hadihajót egy 20.000 lóerős motor hajtotta. A 20 tengeri mérföld óránkénti maximális sebessége a csatahajók között általános volt. A földközi-tengeri úton résztvevő hadihajó társai az S.M.S. Viribus Unitis és az S.M.S. Tegetthoff, hosszabb, szélesebb, nehezebb és erősebb is volt.

Dalmátok népviseletben
Split
Split

Az indulást megelőző két napban a hajók szén, élelmiszer, ivóvíz és fegyverzet készletét töltötték fel. 1914. március 31.-én aztán hajnali 4 órákkor intenzíven kezdték fűteni a három csatahajó kazánját. A reggelizés és gyors hajótakarítást követően elindult Pulából a hajókaraván. Az S.M.S. Zrínyi sorrendben az utolsó volt. Az Adriai-tenger közepén haladtak, párhuzamosan a parttal. Több napi hajózást követően elhaladtak Albánia és Görögország nyugati partja előtt, majd Kréta szigetét megkerülve érkeztek 1914. április 4.-én délelőtt 10 órakor Smyrna kikötőjébe.

Raguza (ma Dubrovnik)
Durazzo (Albánia, ma Durres)
Athén

A következő bejegyzésben Smyrnától folytatom Bodó Mihály és az S.M.S. Zrínyi csatahajó utolsó békebeli útjáról szóló képes beszámolót.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment