Vitéz Hefty Frigyes emlékirata, személyes tapasztalatai alapján a
magyar repülés hőskoráról, a magyar harci repülésről, „Repülők előre” címmel jelent meg a Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára
sorozatban. Olyan emberről szól a könyv, aki a repülésre tette föl az egész
életét. Gyermekkorától kezdve vágyott a repülésre, aztán amikor Blériot
bukdácsoló gépét meglátta a rákosi mezőkön végleg megpecsételődött a sorsa. A könyv
igazi kordokumentuma a magyar repülés megindulásának, a szép és értékes képanyag
pedig történeti dokumentumai is ezeknek az időknek. A kötetet az Ideiglenes
Nemzeti Kormány 530/1945. M.E. számú rendelete betiltotta, csakúgy mint Vitéz
Hefty Frigyes egyéb műveit is. A rendelet célja az volt, hogy a fasiszta
szellemű és szovjetellenes sajtótermékeket betiltsa és megsemmisítését rendelje
el. Az antik könyveket gyűjtők körében a betiltott műveknek különös értéke van.
A MFTK sorozat bemutatása során és az ELBIDA projektben bemutatott egyéb művek
esetében is többször találkozott és fog találkozni olyan kötettel az olvasó,
amely e rendelet által betiltott vagy megsemmisítésre ítélt könyvnek számított. A több száz
kötetet tartalmazó listán szereplő könyvek általában ritkák, ezért gyakran áruk
is egész extrém magasságokba tud felszökni egy-egy árverésen. A megsemmisítés
elrendelésének eredményeként, az akkoriban fellelhető ilyen könyvek jelentős
számban pusztultak el, így kevés példány maradt meg az utókor számára. A „Repülők
előre” című könyv az egyik legritkább és legdrágább kötete az MFTK sorozatnak. A
gyűjteményemben megtalálható két kötetes könyv 1940-ben Budapesten jelent meg a
Franklin-Társulat a Magyar Irodalmi Intézet és Könyvnyomda gondozásában, 320 oldal
terjedelemben. A kötetben 109 kép található.
 |
Sorozatkötéses kötet (MFTK) |
Vitéz Hefty Frigyes 1894.
december 13.-án született Pozsonyban nemesi családban. Gyermekkorától rajongott
a repülésért. Az 1900-as évek elején Dedek-Egyed Ferenc asztalos mesterrel több
siklógépet épített, amellyel 1907-ben a Sashegyről több repülőkísérletet is
végeztek. 1909-ben megnézte Louis
Blériot budapesti repülőbemutatóját és ezután ideje nagy részét a rákosmezei
hangároknál töltötte segédként. A középiskolát félbehagyta és nem tett
érettségi vizsgát. Az első világháború kitörésekor önként jelentkezett a
hadseregbe és a kiképzést követően elvégezte a pilótatanfolyamot, majd az olasz
fronton harcoló Sankt Veit bázisú 12. repülőszázadhoz került. Röviddel érkezése
után balesetet szenved és egy ideig kórházban feküdt. 1915-ben már megkapja a
tábori pilóta jelvényt, mivel tizenkét alkalommal repült be az ellenséges
vonalak mögé. 1915 őszén több akcióban is részt vett. Egyik bevetésén komoly
légvédelmi tűzbe került, de mindennek dacára sikerült kilőnie az olasz
lövegeket. Az akció során Hefty és megfigyelője, Adam Sapieha-Kodenski
főhadnagy is megsebesült, Albatros B.I-es gépe pedig úgy megrongálódott, hogy
csak kényszerleszállással tudta földre tenni azt.
 |
vitéz Hefty Frigyes tábori pilóta |
 |
Lilienthal evezőtollas siklója |
 |
Blériot már a gépben ül |
Még az év novemberében Hefty
részt vett Cervignanó bombázásában. 1915 decemberében tífusszal került kórházba
és három hétig feküdt. 1916. március 27-én sikeresen bombázta a Piave hídjait.
Ősszel visszahívták a hátországba, hogy Bécsben az asperni repülőtéren
tesztelje az új fejlesztésű repülőgépeket. 1917 áprilisában a román frontra, a
44. távolfelderítő századhoz vezényelték és előléptették törzsőrmesterré. Itt
aratta első igazolt légi győzelmét: augusztus 23-án Aknavásár körzetében lelőtt
egy kétüléses Farmant.
 |
Adorján a Libelle nyergében |
 |
Négy frontesztendő emlékei |
 |
Horváth Ernő és Prodam Guido |
Ősszel visszakerült az isonzói frontra, a Proreccóban
állomásozó 42. vadászrepülő-századhoz. A 12. isonzói csata során, október 27-én
Aviatik D.I vadászgépével lelőtt egy azonosítatlan típusú repülőgépet Doberdo
del Lagónál. 1918. április 17-én a Montello-hegy fölött földre kényszerített
egy Sopwith Camelt. A második piavei csatában, június 16-án lelőtt egy
Nieuport, 17-én pedig egy Caproni gyártmányú repülőt, de ezeket a győzelmeit
nem igazolták. 20-án igazolt győzelmet aratott egy azonosítatlan kétüléses gép
és egy órával később egy olasz SAML fölött. Ezen felül Hefty jelentette, hogy
lelőtt egy Hanriot vadászt is, azonban ezt sem fogadták el igazoltnak. 1918.
augusztus 22-én Hefty először szállt fel ejtőernyővel a hátán. Hat Albatros vadászból
álló kötelékük egy francia-amerikai vadászcsapattal találkozott. Egy
géppuskasorozat eltalálta benzintankját és a gépe kigyulladt. Kénytelen volt
leugrani és az ejtőernyő megmentette az életét, csak a bokája ficamodott ki. Így
Hefty Frigyes volt az első pilóta, aki légiharc közben ugrott ki ejtőernyővel a
gépéből. Az első világháborúban összesen 383 bevetést repült.
 |
A Horváth III. c. karcsú fecske volt |
 |
... biztos, egyenletes motorbúgással húz el fejünk felett ... |
 |
A Zsélyi gép megjelent Rákoson |
A fegyverszünet
után visszatért Magyarországra és a Tanácsköztársaság Vörös Légierejének 8.
repülőszázadában harcolt a szomszédos országok intervenciós haderői ellen. A
harcok elmúltával a szegedi postajárat pilótája volt, majd külföldön dolgozott:
előbb Svájcban egy francia-román társaságnál, majd az Air France-nál. Az
1920-as és 30-as években vitorlázórepüléssel foglalkozott, országos
időtartamrekordot is felállított. A második világháborúban visszatért a
fegyveres erőkhöz, 1942. március 1-én a légierő zászlósává, július 1-n
hadnaggyá léptették elő. A Honvédelmi Minisztérium tisztviselőjeként, majd
haditudósítóként dolgozott. Főhadnagyként esett amerikai fogságba. 1950-ben a
magyarországi kommunista hatalomátvétel után az Egyesült Államokba emigrált.
Detroitban élt egészen 1965. január 10-i haláláig. Vitéz Hefty Frigyes 71 évet
élt.
Részlet a könyvből:
„Megint… négy nap óta
szakadatlanul, kora hajnalban, délben és késő délután a föld s a felhők között
járjuk a levegő országútját, mi örökké nyugtalan vándorok. Pillantásunk
mindenhová elér, ahol a hadsereg szemei megjelennek. Hosszú hetek izgalmas
várakozása, tervezgetése után, szinte megkönnyebbülés most, hogy legalább nem
várat tovább magára a nagy offenzíva.
 |
Utasrepüléseket végzett |
 |
A motor kitűnően dolgozik |
 |
Alig vált valóra álmom ... |
Az ügyeleti szobában berreg a
telefon: - A csata és vadászrepülők rögtön induljanak. A gyalogság a
Montellótól keletre támad!
 |
... máris szertefoszlott |
 |
Dobos István a Svachulay Albatros-szal szépen repült |
 |
Első rajzom a Dedek planeur-ről |
A repülőteret még sötétség
burkolja, csak távol az Alpesek csúcsain dereng egy halvány fénysugár. A
közeledő hajnal. Világossága nehezen hasítja át az ég mélyén ülő, feketeszürke
palástját. Bizonytalan foltok magasan a völgy felett, talán vándorló
felhőrongyok, időnkint fel-felvilágítanak, aztán eltűnnek az ég szürkeségében.
Kelet felől hűvös szél támad. Alant a téren felmordul az első gép motora. A
kipuffogó kékessárga lángja imbolyog, mint lidércfény a hajós csalóka
képzeletében, de a lassú fordulat mellett is egyenletesen járó motorok
muzsikája elnyomja a kellemetlen érzéseket.
 |
Lohner B, a monarchia első hadigépe |
 |
A terhétől szabadult Albatros merészen emelkedik felfelé... |
Együtt állunk már, alvilági
Mefisztók, fekete bőröltözékünkben. Tizenhat pilóta, lélekben, érzésben mind
más, - az elhatározásban most mind egy. És tizenhat gép egyenletes, ütemes
zúgása tölti meg a levegőt hatalmas hangokkal.
 |
A Blériot előtt |
 |
Lefektettek a gép roncsai alá |
Az éj csendjében, mint a poklok
lármája harsog a motorok fülsiketítő moraja. A föld reng négyezer lóerő
tombolásán s az agyunkat hasogatja. Belzebúbok törtek a világra.
 |
Negyedszer startolt a Lohner |
 |
Repülőterünk, mely éjszakánkint fényárban úszott ... |
A pilóták a pokoli hangorkán
kábulatába merednek, a karjukba csimpaszkodó telefonos már adja is a további
parancsot: - Repülők – előre!
 |
A 12. század tisztikara |
 |
A Fokkert gurították startra |
Tizenhat gép árnyéka suhan át
gyors egymásutánban a fellángoló starttüzek fényén. Csak pillanatnyi látomás
mint lázas éjszaka álomképei, aztán már csak az egyre távolodó morgás hangja
hallatszik s a vezetőgép fordulóját követő raj emelkedés, körözés nélkül vág
neki a frontnak.
 |
Az Alpesek körvonalai kezdtek elválni az égtől |
 |
Halálmadarak pilótái (Horváth-Hefty-Borbély-Würbel-Juhász-Jámbor) |
 |
A koporsók glédája |
Micsoda lenyűgöző látvány – az óriás
herék a királynő nyomában. Jobbra-balra, előttünk, felettünk lebeg egy-egy
kísérteties árny s a világosság terjedésével mind élesebben rajzolódik a
láthatár hátterére. Csoportunkon túl, közeltávol még sok apró dongó, vadász,
felderítő és csatarepülők, - mind a frontra tart.
 |
A papírszárnyú Berg |
 |
A Verstarkter Phönix |
Előttünk csillog már a Piave
halvány ezüst vonala s messze mögötte kis fekete foltok lógnak a levegőben, az
olaszok kötött léggömbjei. Hetven motor bömbölésének hangját meghallhatták a
csendesen ringó gondolában s bizonyára nem találjuk őket készületlenül.
 |
Berg-vadászgépben |
 |
A Háry-vadászok József kir. herceg előtt |
De már itt is a cél, - a
megnyílt, földreszállt pokol! Idegborzongató, rémületes látvány a tüzérség
párbaja. Hosszú hónapok előkészített munkája tombolja ki dühét. A Piave előtt
elterülő magaslatok ölében izzik, villog ezernyi ágyú torka s köpi kénköves
mérgét az ellenfélre. Mint gigászi tüzijáték csillagszórójának visszahulló
pernyéje árasztja el száz meg száz fénycsóva a derengő hajnal még szürke
palástját s rózsaszínre festi az alant kavargó piszkos fekete áradatot. A szem
nem tudja követni az egymást keresztező felvillanásokat, a lecsapódó lövedékek,
srapnellek és gránátok robbanását.
 |
Gradótól visszafordult ... |
 |
Lohner-repülőcsónak indítása |
 |
Védencünk szerencsésen hazatért |
S amit emberi szem meg nem
láthatott, most itt elővarázsolta a háború szörnyetege. A folyó völgyében sűrű
fehér köd ül s e természetadta mindent titkoló palást védelme alatt dolgozik
tüzérségünk. Egy-egy nagyobb kaliberű ágyú felvillanó fénye bíborvörösre festi
egy pillanatra a fehér palástot s az remeg, izzik az alatta forrongó pokoli
tűzben, mint a kráter kiömlött lávája. Helyenkint gránát csap le, rongyokba
szaggatja a leheletszerűn imbolygó fátyolt, s mint vízbehulló kődarab nyomán
csodálatos sebességgel szétfolyó gyűrűk támadnak, - a futó gyűrűk valahol
másikba csapnak bele a vibráló, ragyogó forgatagban megsemmisülnek. A gyűrűk
áramlása kaleidoszkópszerűen változtatja a palást felületét… Sherezádé mesél…”
 |
Üstökösként hullott alá |
 |
Nieuport, az olaszok híres vadászgépe |
Vitéz Hefty Frigyes műve
különleges kötete a Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára sorozatnak. Sokkal
inkább egy napló mintsem útleírás, ugyanakkor Hefty élete valójában egy nagy
utazás volt, amely lebilincselő és sokszor életveszélyes történéseit kiválóan
és hitelesen adja vissza a mű. Figyelemreméltó az előszó is a műben, amelyet
József királyi herceg írt.
 |
Kiss József az általa lelőtt angol B.E. előtt |
 |
József Ferdinánd főherceg, a repülők szemlélője, Stohrer Viktorral |
„Egy mozgalmas, viharoktól
feldúlt, de súlyos kötelesség hű teljesítésétől beragyogott élet tükörképe
tárul elénk ebben a könyvben, mely a világháború, mondhatnám kalandos
eseményeit és időnkénti szenvedéseit tárja az olvasó elé, egyszersmind
megmutatja, hogy magyar vitézség és akarás minden akadályt legyőz s emberi
gyengét elnyomva a hazáért minden áldozatra kész.
 |
A Háry-cirkusz |
 |
... éles fordulóval jön utánam |
 |
Az arany triumvirátus (Risztics-Hefty-Udvardy) |
Egyedülálló teljesítményt mutat
fel 368, az ellenség felett viharban, tűzben végrehajtott merész repüléssel,
hősies küzdelmek hosszú dicsőséges sorozatával, melyek közül egynéhánynak magam
is szemtanúja voltam. Rendkívüli teljesítményeinek és sokszor nehéz
küzdelmeinek valóban ritka jeleként, Hefty Frigyes kebelén ott ragyog a három arany
vitézségi érem. Mind a hármat minden tekintetben jól kiérdemelte, szigorú
bírálat alapján ítéltük neki oda és mint hadvezére, kétszer személyesen tűztem
föl kiváló pilótáink viharedzett mellére a kitüntetések legszebbikét.
 |
... egymás hegyén-hátán forgolódnak ádáz küzdelemben |
 |
Mint oldott kéve hullott szerteszét... |
 |
Fején állva veti magát az állásokra |
E napló őszinte vallomásai, idegfeszítő
elbeszélései és a folyton a legnagyobb életveszélyben forgó vitéz ember
lelkiállapotának vajudásai, küzdelmei nemcsak a katona s a szakértő, de minden
polgári olvasó érdeklődését is le fogják kötni. Mikor elolvastam vitézem
vallomásait és tetteinek színes leírását, lelkemben megelevenedtek a
világháború legviharosabb napjainak emlékei, újra láttam az elkeseredett küzdelmeket
a Piave fölött, ahol a nagy fölényben lévő ellenséges repülők a mi
kétségbeesetten viaskodó csapataink vonalai fölött rajzottak. Mint a sólymok
csaptak közéjük a mieink és bátran, hősiesen, egyszerre több ellenféllel vették
fel a harcot. Nem hátráltak, győztek, vagy lángbaborulva zuhantak alá. Köztük –
mindig a legjobbak sorában – Hefty Frigyes, aki a vakmerőségével néha a
legelkeseredettebb küzdelemben s mindannyiszor maga is a halál küszöbén lebegve
olyan sok ellenséges repülőt győzött le.
 |
A 6-os vadász |
 |
Századjelvényem lett a Sopwith-ok céltáblája |
 |
Hatos gépem szélvédője, melybe gyűrűmmel bekarcoltam légi győzelmeimet |
Szeretném, ha e könyvet minél
többen olvasnák és megértenék belőle, hogy erős akarattal, kitartással, önfegyelmezéssel
és akadályt nem ismerő kötelességtudással a legkétségesebb helyzetekben is
győzni tud és győzni fog a magyar katona, akinek lelki nagysága nemzetünk
legnagyobb kincse és jobb jövőjének legbiztosabb záloga.”
 |
A Piave-fronton, 1918. október 23-án |
 |
Dugovics módjára ragadta magával ... |
 |
Angol ellenfelem vége |
Vitéz Hefty Frigyes műve nem kizárólag azért kuriózum, mert betiltott, ritka és drága, hanem azért is, mert egy olyan világot mutat be, amelybe kevés mű enged betekintést ilyen hitelesen és mélységben. Hefty ott volt, átélte és úgy tudta bemutatni a történéseket, hogy szinte megelevenednek az olvasó előtt a szerző sokszor életveszélyes kalandjai. Bár nem ez az egy jelentős műve van a szerzőnek, de az ELBIDA projektben többet nem találkozunk vele, azonban a "Repülők előre!" című mű mindenképpen a felejthetetlen kategóriába tartozik. Aki teheti az olvassa el!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése